قشم به جای حمایت از تولید مرکز تجمع کالاهای چینی شده است /تعرفه گمرکی واردات کالا کاهش یابد


اخبار-قشم به جای حمایت از تولید مرکز تجمع کالاهای چینی شده است /تعرفه گمرکی واردات کالا کاهش یابد
قشم به جای حمایت از تولید مرکز تجمع کالاهای چینی شده است /تعرفه گمرکی واردات کالا کاهش یابد

رئیس اتاق اصناف بندرعباس با بیان اینکه تعرفه بالای برخی کالاهای وارداتی، حجم کالای قاچاق را گسترش داده است، گفت: با کاهش نرخ تعرفه گمرکی، واردکنندگان کالا تمایل پیدا می‌کنند تا کالا را از مبادی رسمی و قانونی وارد کنند بنابراین دیگر نیازی به قاچاق کالا نخواهد بود.

عبدالمجید جلالی در گفت‌و گو با خبرنگار سایت اتاق اصناف ایران، گفت: در حال حاضر منطقه آزاد قشم بر مبنای اساسنامه اش باید مرکز تولید و توسعه صنعت باشد، لذا تعرفه گمرکی شامل این منطقه نمی‌شود، اما اکنون مملو از کالاهای چینی بی‌کیفیت شده است،

وی افزود: حجم ورود کالاهای چینی به تولید داخلی ضربه می‌زند و هیچ‌گونه برخوردی با واردکنندگان کالای چینی صورت نمی‌گیرد.

 جلالی با بیان اینکه واردکنندگان کالا به دلیل بالا بودن نرخ تعرفه گمرگی، کالاهای بی‌کیفیت چینی را به صورت قاچاق از قشم وارد بندرعباس می‌کنند و به مغازه داران می‌فروشند، اظهار کرد: در نهایت واحدهای صنفی هستند که باید جریمه کالاهای قاچاق را بپردازند .

 وی تصریح کرد: در چند سال گذشته با برداشتن تعرفه گمرکی سیگار موفق شدیم، واردات سیگار قاچاق را به کشور متوقف کنیم و اکنون سیگار قاچاق نداریم لذا با کاهش نرخ تعرفه واردات، ورود کالای قاچاق به کشور نیز کنترل می‌شود.

جلالی با بیان اینکه قیمت کالا به دلیل پرداخت نکردن تعرفه گمرکی در قشم پایین‌تر است و اکثر خریداران از قشم خرید می‌کنند، گفت: رکود در بازار بندرعباس کاملاً مشهود است و مسئولان استان باید تلاش کنند تا با برگزاری جشنوار‌ه‌های فصلی رونق را به بازار برگردانند.

وی با بیان اینکه پتانسیل‌ها و توانایی‌های تولید در استان هرمزگان نادیده گرفته شده است، گفت: متاسفانه حجم انبوه کالای چینی باعث شده تا فروشندگان چینی خود در قشم با گرفتن مجوز در بازار چینی‌ها کالاهایشان را به طور دلخواه بفروشند و نظارتی هم در کار نیست.

جلالی همچنین با بیان اینکه باید کارگروه تخصصی استانی برای طرح مسایل و مشکلات اصناف  با مساعدت استاندار صورت گیرد، افزود: تشکیل کارگروه تخصصی در اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در حل مسایل تسریع  و آثار ارائه خدمات به فعالان اقتصادی استان مثمر ثمر خواهد بود.

 

دریافت فایل ضمیمه اول