سوغات و صنایع دستی شیراز


اخبار-سوغات و صنایع دستی شیراز
سوغات و صنایع دستی شیراز

 

شیراز یکی از شهرهای مهم و پر بازدید ایران می باشد که هر روز شاهد حضور هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

 

در سفر به شیراز، دنیایی از خاطره و تجربه برای هر مسافری باقی خواهد ماند که انسان را مجاب می کند تا بخشی از شیرینی های سفر را با دیگران به اشتراک گذاریم. از طرفی دیگر این همه زیبایی این سوال را در ذهن متبادر می سازد که مردمان هنرمند آن را بشناسد. یکی از بهترین راه ها برای شناخت اهالی هر منطقه، مطالعه صنایع دستی آنهاست تا با علایق و نوع کار آن ها آشنا شد.

 

صنایع دستی شیراز از غنای قابل توجهی برخوردارست که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند؛یکی از هنرهای ظریف و صنایع دستی ایران خاتم کاری است که از کنار هم قرار دادن تکه های چوبی منظم و ظریف در رنگ های متفاوت درست می شود. این هنر یکی از ارزشمندترین و زیباترین صنایع دستی شیراز است که با چوب، عاج، استخوان، برنج و طلا درست می شود. هنری بسیار زیبا، دقیق و پرکار که با دیدنش به صبر و حوصله و دستان هنرمند خالق آن پی خواهید برد. این هنر از دوران های بسیار دور رواج داشته اما اوج و شکوفایی آن در عصر صفویه بود.

 

برای ساخت خاتم، سطح اشیای چوبی را با مثلث های کوچک به شکل موزائیک در می آورند و از چوب های آبنوس، فوفل، گردو، بقم، عناب، نارنج، کهکم و کبوده و انواع استخوان و عاج فیل استفاده می کنند. چوب را با دستگاه های مخصوص به اندازه های کوچک و چند ضلعی (پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی ) برش می دهند.

 

نمونه های خاتم را در در بازار شیراز و اصفهان بسیار می توان دید.

 

دهخدا این هنر را این چنین تعریف می کند:

 

"آنکه پاره‌های استخوان را در چوب با نقش و نگار بنشاند. خاتم‌سازی عمل خاتم‌ساز را گویند."

دریافت فایل ضمیمه اول